Milloin viimeksi vilkaisit pannuhuoneeseen? Vanha lämmönjakolaite kuluttaa paljon energiaa ja euroja – maksuttomalla kartoituskäynnillä saattaa selvitä muitakin säästökohteita

Kotkassa on paljon kaukolämmitteisiä koteja, joissa laitteiden käyttöikä on jo tullut tiensä päähän. Kotkan Energia huolehtii yhdessä paikallisten kumppaniyritysten kanssa oikeat asiantuntijat yllättäviinkin taloteknisiin huoltotöihin. Mussalolaisesta kodista löytyi turha lämminvesivaraaja, ja ilmanvaihtoputkiston nuohouksellekin oli tarve.

Viime talven paukkupakkasilla Elina Reijasalo huomasi, että kotona oli viileämpää kuin aiemmin. Tutuksi tullut toimenpide, kaukolämpölaitteiston säätimen kääntö, ei tuonut muutosta asiaan.

– Laitteisto alkoi kiukutella juuri kovilla pakkasilla. Alkoi hirvittämään, että ei kai se nyt juuri hajoa, kun tarve on suurin.

80-luvulla rakennettuun omakotitaloon oli aikoinaan vaihdettu kaukolämpö sähkölämmityksen tilalle. Talossa viitisentoista vuotta asunut Reijasalo oli huollattanut lämmönjakolaitteistoa jo kerran aikaisemmin. Reijasalo soitti Kotkan Energian vikailmoitusnumeroon.

JL Talotekniikan Jonas Liljeqvist (vas.) ja Jarno Lonka siirtämässä uutta kaukolämpölaitteistoa vanhan tilalle. Uusi laite tuo energiasäästöä ja huolettomia vuosia mussalolaiseen kotiin. Laitteiden käyttöikä on 20–25 vuotta.

Ei mennyt aikaakaan, kun kaksi huoltomiestä tutkaili ongelmaa pannuhuoneessa. Akuutti tilanne saatiin nopeasti korjattua ja lämmöt palautettua asuntoon. Tästä kuitenkin käynnistyi yllättävä tapahtumasarja, jonka lopputuloksena mussalolaisessa kodissa odotellaan ensi talvea huolettomin mielin ja puhtaampaa sisäilmaa hengittäen.

– Huoltokäynnillä totesimme, että kaukolämpölaitteisto oli tullut jo teknisen käyttöikänsä päähän. Samalla huomasin lämminvesivaraajan, joka oli jätetty kiinteistön sähkölämmitysajoilta niille sijoilleen. Varaaja lämmitti vettä jatkuvasti ja vei energiaa. Kaukolämmityskohteessa varaaja on täysin turha, yksi Kotkan Energian huoltotöiden kumppaneista, JL Talotekniikan Jarno Lonka kuvailee.

Kotkan Energian Aki Tuomisalo tiedusteli Reijasalolta, kiinnostaisiko tätä kokonaishuoltotarjous, joka sisältäisi uuden kaukolämpölaitteiston lisäksi lämminvesivaraajan poiston sekä ilmanlämmityskanavien nuohouksen. Reijasalo näytti vihreää valoa ja Tuomisalo kokosi havainnot ja laati toimenpide-ehdotuksen.

Elina Reijasalon kotona on ilmanvaihtojärjestelmän nuohouksen jälkeen puhdas ja raikas ilma. Tero Wirtanen Mw-Ilmastoinnista kertoo, että kanavat on syytä putsata 5–7 vuoden välein.

Paikalliset ammattilaiset asialla

Reijansalon Kotkan Energialta saama tarjous piti sisällään kaikki käynnillä tehdyt havainnot sekä niiden toimenpide-ehdotukset selkeästi perusteltuina.

Hän oli vuonna 2011 taloon muuttaessaan käynyt talotekniikkaa läpi talon alkuperäisen omistajan kanssa. Kaukolämpölaitteiston korkea ikä oli jo tiedossa, ja ilmanvaihtosuodattimien säännöllinen vaihto oli tuttua rutiinia. Ilmanvaihtokanavien nuohouksesta hän ei tiennyt, eikä varsinkaan ollut osannut kyseenalaistaa suurta määrää kuumaa vettä varastoivan varaajan käyttötarkoitusta. Reijasalo päätti tarttua tarjoukseen sellaisenaan.

– Harva tietää, että ilmanvaihtokanavatkin tulisi putsata 5–7 vuoden välein. Monilta jää suodattimien säännöllinen, vähintään pari kertaa vuodessa tehtävä vaihtokin tekemättä, Tero Wirtanen MW-Ilmastoinnista kertoo.

Hän vinkkaa, että suodattimien vaihtoon olisi hyvä yhdistää ilmanvaihtokoneen imurointi. Sen sisällä olevat säätimet sen sijaan hän neuvoo jättämään ammattilaisille. Vain laitteen käymisnopeutta voi asukas itse säätää esimerkiksi kosteuden poiston nopeuttamiseen.
– Ilmanvaihdon toimivuutta voi kotikonstein kokeilla laittamalla palasen vessapaperia venttiilin päälle ja katsoa, pysyykö paperi paikoillaan. Tarkempi tarkistus ja säätö on kuitenkin ammattilaisen vastuulla, Wirtanen sanoo.

Wirtanen on myös huomannut, että monet sulkevat korvausilmaventtiilit talveksi. Hän muistuttaa, että ainakin osa niistä on pidettävä pakkasillakin auki, muuten ilma kulkeutuu asuntoon rakenteiden läpi.

Reijasalo arvostaa tapahtumasarjasta kokonaisvastuun kantaneen Kotkan Energian ammattimaista otetta. Asiat hoidettiin sovitusti ja ammattilaiset eri työvaiheisiin löytyivät nopeasti. Hän ihailee energiayhtiön ja kahden hänen kotonaan operoineen kumppaniyrityksen saumatonta yhteistyötä ja tekemisestä huokuvaa hyvää työfiilistä.

– Kotkan Energia kumppaneineen ei vain suorita huoltoa vaan katsoo käynnillä asiakkaan kokonaistilanteen. Palveluja ei tyrkytetä, vaan asiakkaalle kerrotaan havaitut huomiot ja kysytään lupa tarvittaessa tarkemmalle katselmukselle sekä myöhemmin lähetettävälle tarjoukselle.

Reijasalon mieleen on myös energiayhtiön työllistävä vaikutus. Alihankintaketjussa on pieniä ja keskisuuria paikallisia ammattilaisia.

Luvassa huolettomia vuosia

Huoltokäynnistä pakkasella startannut tapahtumasarja tuo Reijasalolle hyötyä monella eri tavalla: kustannukset pienenevät pelkästään jo uuden, energiatehokkaamman kaukolämpöjärjestelmän ansiosta, turhasta lämminvesivaraajasta puhumattakaan. Hermotkin säästyvät, kun uutta laitetta ei tarvitse manuaalisesti säädellä – eikä kantaa huolta lämmön riittävyydestä pakkasilla.

Mukava yllätys oli myös Kotkan Energian tarjoama rahoitusvaihtoehto laitehankinnalle kertainvestoinnin sijaan.

– Huokea viiden vuoden rahoitussopimus mahdollistaa laitteiden vaihdon elämäntilanteesta riippumatta, tämä on upea mahdollisuus kaikille. Euroja ei tarvitse kiinnittää kerralla.

Nyt mussalolaisessa kodissa kiertää puhdas ilma ja uusi kaukolämmönjakokeskus lupaa huolettomia vuosia. Uusien laitteiden käyttöikä on reilu parikymmentä vuotta.

– Kotkan Energian palveluun voin jatkossakin luottaa. Ajan tasalla oleva lämmitysjärjestelmä myös tukee kiinteistön arvon säilymistä, Reijasalo tietää.

Heräsikö kiinnostus maksuttomalle kartoituskäynnille?