Tammikuun alusta alkaen jokaisen yli 20 auton pysäköintipaikallisen yrityskiinteistön alueella tulee olla sähköautojen latausmahdollisuus. KotkaTec tarjoaa asiantuntevaa apua liikenteen sähköistymiseen tähtäävän latausinfran rakentamiseen.
Juha Attenberg kurvaa maanantaista perjantaihin Nissan Leafillaan johonkin Ekamin kolmesta kampuksesta. Parkkipaikalle saapuessaan hän suuntaa ensin Ekamin työntekijöille tarkoitetuille sähköauton latauspisteille. Neljän koulutusalan tiimipäällikkö pitää työnantajan jo jonkin aikaa sitten rakennuttamia latauspisteitä esimerkillisenä ratkaisuna.
– Kattava latausinfra edesauttaa siirtymistä sähköautoiluun.
Kotkan Energian KotkaCharge tarjoaa sähköautojen latauspalveluja eteläkymenlaaksolaisille kiinteistönomistajille, työpaikoille ja taloyhtiöille. Teknisestä toteutuksesta vastaa Kotkan Energian tytäryhtiö, KotkaTec.
Projektipäällikkö Ville Jalkanen kertoo, että KotkaCharge-palvelut räätälöidään jokaisen tarpeen mukaan: latausinfran rakentamiselle suuntaa antavasta kartoituspalvelusta aina avaimet käteen -palveluun.
Vuoden alussa voimaan astunut velvoite yrityskiinteistöjen latauspisteistä on herättänyt paljon keskustelua. Vaikka Traficomin valvoman velvoitteen täyttämiseen riittää pysäköintipaikan koosta riippumatta yksi, hyvin matalatehoinen (3,7 kilowattia) latauspiste, tulee latausinfran tarve lähitulevaisuudessa kasvamaan. Jalkanen neuvoo katsomaan tässä hetkessä hieman pidemmälle.
On kustannustehokkaampaa tehdä kerralla valmiudet jo tulevaan.
– Suosittelisin, että 10 % pysäköintipaikoista sähköistettäisiin ja rakennettaisiin varaukset mahdolliselle laajennukselle. Kaapelointi kannattaa tehdä vähintään 11 kilowatin tehon mukaan. Tehoa on sitten myöhemmin helpompi kasvattaa.
Kiinteistön latausinfran kustannukset riippuvat täysin kohteesta ja latauspisteiden määrästä. Karkea arvio ilman maanrakennustöitä toteutettavasta järjestelmästä on tuhat euroa per pistoke. Aikatauluun vaikuttaa etäisyydet ja luonnollisesti maankaivuutöiden tarve.
Lataustolpat ja tekniikka luotettavalta paikalliselta kumppanilta
Markkinatilanne on otollinen monenlaisille yrityksille erilaisine ratkaisuineen. Jalkanen huomauttaa, että turvallisinta on valita alalla jo pidemmän aikaa toimineet, isommat tekijät. Näin varmistuu mahdollisuus kasvattaa latauskapasiteettia myöhemmin, ja saada käyttötukipalvelut vuosiksi eteenpäin.
– Me tarjoamme asiakkaillemme vain laadukkaita laitteita, joissa on ominaisuudet tulevaisuuden tarpeitakin ajatellen. Älykkäistä laitteista saa myös latausdatatietoja eri käyttötarkoituksia varten.
Kiinteistön omistaja tekee sopimuksen Kotkan Energian kanssa, jolla on puolestaan sopimus Liikennevirran kanssa latauspisteiden operoinnista. Sähköauton lataaja tarvitsee vain Virta-sovelluksen lataamiseen.
Kiinteistön omistaja voi itse määrittää latauksen hinnan sekä rajata käyttäjät. Yritysten ja yhteisöjen latauspisteet ovat pääsääntöisesti merkitty yksityiseksi, eli ne eivät näy karttapalveluissa ulkopuolisille.
Palvelut räätälöidään asiakkaan tarpeen mukaan
Jalkanen tietää, että yleisin väärinkäsitys latausinfran rakentamiseen liittyy sähköjen riittävyyteen. Pihan lämmitystolppien pistokkeet eivät riitä, lämmityskaapelointi ei ole suunniteltu kestämään auton lataamisen sähkökuormaa. Sulakkeet vain palavat.
– Kaapelien vaihto on pääsääntöisesti kaikissa kohteissa ensimmäinen konkreettinen toimenpide.
KotkaTecin latausinfrapalvelut on jaettu kolmeen kokonaisuuteen: kartoituspalvelu, suunnittelupalvelu sekä toteutuspalvelu.
– Kartoituspalvelumme avulla kiinteistönomistaja saa käsityksen nykyisen sähköjärjestelmänsä kapasiteetista, ja mitä toimia latausinfran rakentaminen vaatii.
Suunnittelupalvelussa edetään jo suuntaa antaviin ehdotuksiin. Asiakkaalla voi olla selvät sävelet latausinfrakokonaisuudesta tai hän voi pyytää KotkaTecin ammattilaisilta näkemystä kiinteistöä parhaiten palvelevasta järjestelmästä.
– Teemme kartoituksen pohjalta asiakkaalle hankesuunnitelman, joka pitää sisällään valintaa helpottavia vaihtoehtoja kustannusarvioineen.
Suunnitelman konkretisoi toteutuspalvelu. Asiakas saa toteutussuunnitelman ja tarjouskyselymateriaalit, joilla lähestyä urakoitsijoita.
Jalkanen kertoo, että KotkaTec hoitaa yleensä latausinfraprojektit kartoituksesta suunnitteluun. Kattava avaimet käteen -palvelu on myös mahdollinen.
Vastuullisella teolla positiivinen vaikutus
Ekamin Juha Attenberg toteaa, että latauspisteiden rakennuttaminen on vähäpäästöisempään liikenteeseen tähtäävä vastuullisuusteko. Sillä on myös positiivinen vaikutus työnantajamielikuvaan.
– Työpaikalla työpäivän aikana lataaminen on kätevää, ja se helpottaa liikkumista entisestään, Attenberg jatkaa.
Kaikilla Ekamin kolmella kampuksella on kaksi latauspistettä. Sähköautokannan kasvu tuntuu erityisesti Kotekon kampuksella. Tarjouspyyntö kampuksen latausinfran laajennuksesta onkin KotkaTecin Ville Jalkasen työpöydällä odottamassa käsittelyä.
– Jos latauspisteet vielä puuttuvat pihamaalta, ota yhteyttä. Meiltä saat kiinteistösi tarpeisiin parhaiten vastaavan latausjärjestelmä helposti, Jalkanen kannustaa.
Mikä sähköautojen latausvelvoite? Lue lisää täältä.